دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید، بخوانید چرا دمای روغن زمان سرخ کردن اهمیت دارد؟ چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟
سرخط خبرها

کشاورزی به زودی تعطیل می‌شود؟

  • کد خبر: ۱۰۵۴۴۴
  • ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲
کشاورزی به زودی تعطیل می‌شود؟
پیش بینی اقلیم شناس‌ها آینده ترسناکی را پیش روی ما قرار می‌دهد.

عروجی | شهرآرانیوز؛ احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم سازمان هواشناسی، رودربایستی‌های مدیریت در حوزه آب را کنار گذاشته و در یک گفتگو صریح به همشهری آنلاین گفته: «زمانی که ذخیره آب از ۱۵۰۰ مترمکعب در سال برای هر نفر کمتر شود، می‌گویند دچار تنش آبی شده ایم، وضعیتی که ما هم به آن دچاریم و اگر رعایت نکنیم، تنش‌های آبی به بحران تبدیل می‌شود. قضایایی که در اصفهان و خوزستان پیش آمد، نشان دهنده همین موضوع است.»

وظیفه گفته کشاورزی بالاترین مصرف آب را در کشور دارد. بیش از ۸۸ درصد آب تجدیدپذیر کشور را برای شرب و صنعت و کشاورزی مصرف می‌کنند، در حالی که در دنیا می‌گویند ۴۰ تا ۴۵ درصد نباید بیشتر مصرف شود. همین امر باعث تخریب سرزمین می‌شود.

این یعنی کشاورزی اگر با همین وضعیت ادامه پیدا کند مجبور به تعطیلی خواهد شد. به هرحال وقتی که آبی وجود ندارد، میزان برداشت محصول هم کم می‌شود. بارندگی نباشد، دیم از بین می‌رود. اگر به همین روند پیش ادامه یابد، شاید به یکی دو دهه نرسد که کشاورزی را در برخی مناطق تعطیل کنیم. معلوم نیست دیگر یک مدیر دولتی باید چه می‌گفت و از چه واژه‌هایی برای هشداردادن به ما و سیاست گذاران استفاده می‌کرد تا بفهمیم چه بلایی قرار است در آینده سر کشاورزی مان بیاید.

طبق آمار‌ها در هر ۵ ثانیه، معادل یک زمین فوتبال خاک در جهان از بین می‌رود. درحالی که جمعیت کره زمین رو به افزایش است و این یعنی آینده غذایی همه تهدید می‌شود. از طرفی، حدود دو سوم از سطح زمین‌های ایران برای کشاورزی مناسب است؛ اما تنها ۱۲ درصد از این میزان زیر کشت می‌رود و از این مقدار سطح زیر کشت، کمتر از یک سوم زمین‌های کشت آبی و بقیه به صورت کشت دیم است؛ اما بی آبی و تنش‌هایی که کشاورزی امروز دچار آن است در نهایت به تخریب سرزمینی منجر می‌شود. مثلا زمینی که قرار است سه تُن محصول بدهد یک تن محصول می‌دهد، چون آب زیادی نخورده است. در نتیجه زمین‌های دیم از بین می‌رود و آب چاه‌ها شورتر و بی استفاده‌تر می‌شود. امنیت غذایی فقط به این معنی نیست که همه محصولات را خودمان باید تولید کنیم؛ بلکه باید بخشی را هم از کشور‌های دیگر وارد کنیم؛ کشور‌هایی که امکان کشاورزی بیشتری در آن است.

همچنین، باید نوع کشتمان را تغییر دهیم و به کشت محصولاتی روی بیاوریم که آب کمتری نیاز دارد. سال هاست که منتقدان سیاست گذاری‌های کلان مدیریتی در حوزه کشاورزی فریاد می‌زنند که نباید به عنوان مثال در کشورمان محصولی مثل هندوانه کاشته شود؛ چون نیاز به آب زیادی دارد؛ اما همچنان این روند ادامه دارد و معلوم نیست چه مدتی زمان داریم تا بتوانیم از آینده هولناکی که جلوی رویمان قرار دارد دست کم مقداری فاصله بگیریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->